onsdag 23 mars 2011

Om amningen

Först och främst ska jag börja med att berätta att Alex vände sig för första gången idag. ÄNTLIGEN! :) Satt på datorn och han låg brevid mig på golvet i sitt babygym, kollade till honom, kollade på datorn, kollade igen på honom och wips så hade han vänt sig! Jag blev helt chockad och helt till mig! Jag blev mycket stolt över honom. Men då sa Robin just att han svängde sig imorse också, så egentligen var det inte första gången. Nu har han varit jätte lessen och gnällig di två senaste kvällarna, vet inte om det beror på förkylningen eller om det är tänder som börjar komma upp.

Ända sen jag slutade att amma, så har jag börjat lösa hår, i otroliga mängder. Det är hemskt för mitt hår är allstans. Jag löser mer än vad våra kattor gjorde. När ska det sluta, och när blir jag flinttis? Jag kommer att stocka nå rör (eller vad det nu är) när jag är i duschen t.ex.

En annan sak som jag inte alls har tänkt på är, jag var på dåligt humör nästan jämt när jag ammade, jag kände mig nere stup i ett, jag kunde fräs åt världens minsta sak och trodde flera gånger att jag skulle explodera, och kunde börja gråta för ingenting. När jag nu var sist till rådgivningen, så frågade hon av mig när jag sa att jag har slutat att amma, om jag har börjat må bättre själv, och det hade jag ju. Så otrolit ändå hur mycke hormoner man har i kroppen när man ammar. Jag trivdes aldrig med det, men jag gjorde det ändå för jag hörde på vad folk sa åt mig, dom sa att jag ska amma, jag ska absolut inte sluta för det är så bra för Alex osv. På ett sätt är jag otroligt besviken på mig själv, för att jag inte gjorde som jag själv ville, utan hade amningen som ett stressmoment och mådde pyton av det. När jag sa åt folk då att jag skulle sluta amma när Alex var 4 månader, började folk säga åt mig, "amm nu tills han e ett halvår" men då beslöt jag att nej, det tänker jag inte göra. Dels pga. att han blev inte mätt på min mjölk, och sen för att jag trivdes inte med det.

När vi får nästa barn, och amningen känns då också jobbig, ska jag absolut inte tveka på att sluta ifall jag har gett det ett försök, och ändå int trivs med det och mår dåligt av det. Jag ska lyssna mera på mig själv, än vad folk tycker och tänker. Alla trivs int med amningen, medan vissa älskar det! Alla är vi olika, och tur är nu de.

Det blev ändrade planer inför helgen, Robin ska fortfarande ha sina kompisar här, och dom ska fira honom, för mig blir det nyktert och ska vara med Alex (vi hade ju tänkt skaffa skötare, men ändrade oss) För det blir tjejkväll istället på lördan. En vän/klasskompis från Yrkes är på besök och hon är inte här så ofta, så det blir en tjejkväll då istället och eventuellt utgång då. Bra på det sättet också så får Alex vara med nån av oss istället än att vi lägger honom och skötas, för jag gillade inte riktit den ideén. Inte ännu, det känns lite för tidigt.

Imorgon fyller Robin år, hela 23 år. Som presentväg, har jag ingen aning, därför får han välja något som han vill ha när vi far till Kokkola på fredan och handlar (om bilen går tills dess)

Nu ska jag klä åpå mig, tog en varm skön dusch och nu ska jag lägga pyjamis på och lösa lite mera hår på wc golvet. Fräsht sånt.

& för att inte glömma bort att nämna så får vi fa och se på vår hundvalp på söndan. Vad jag längtar! Kan det inte bara bli påsk snart så vi får hem honom?

3 kommentarer:

  1. Hej Linn :) Du böv int oro dej att du blir utan hår :P Har haft många kunder på jobbet med samma problem efter graviditeten. Dagligen ska man tapp runt 40 hårstrån i din ålder men ofta under graviditeten så stannar de upp antagligen p.g.a hormoner. så nu tappar du de hår som du egentligen sku ha tappa under graviditeten. och de slutar nog efter nån månad. Men de känns ju hemskt när man tappar så myki på en gång. men du kan vara lugn. och böri de kännas rikti tunt finns de ju ex. clip-on förlägning som du enkelt kan lägg i å ta bort när du vill. KRAM PAMMEN

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra att humöret har svängt och blivit bättre efter att du slutade amma! Glad för din skull! :)

    Nu 3 månader efteråt är jag väldigt nöjd över mitt beslut att inte amma, jag skulle aldrig klarat av det - utan att bryta ihop totalt! Så om det blir aktuellt med ett till barn för oss tänker jag inte tveka med att ge upp amningen, om den inte funkar!

    SvaraRadera
  3. Pammen, oj vad bra! Som tur e så har jag väldigt myki hår, och tjockt hår så vi ska hoppas att int allt far, haha! :D

    Sandra, ja verkligen! :) Vissa trivs inte med amningen, och varför plåga sig själv om man int trivs! & bra att du e nöjd över ditt beslut! :)

    SvaraRadera